عصمت فاطمه زهرا سلام الله علیها
44 بازدید
تاریخ ارائه : 4/20/2014 8:43:00 AM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

شخصی در مورد مناقب و فضایل حضرت زهرا علیها السلام کتابی نوشته و در آن تک تک مناقب و فضایل حضرت را بررسی سندی کرده و گفته سندش ضعیف است و ثابت نمی شود.

اولاً بحث از فضایل و مناقب، بحث تعبدیات نیست که نیاز به سند و حجیت داشته باشد، بررسی حجیت و سندیت یک مطلب، مربوط به فقه و تعبدیات است، نه اخلاق. در هر علمی، روش بررسی خاص خود را دارد و در بحث اخلاقی نیز به روش خاص خود بررسی می شود.

ثانیاً فضایل و مناقب، جنبه تاریخی و اعتقادی دارد و در مسائل اعتقادی و تاریخی بررسی سندی نمی کنند.

با این مقدمه به این مطلب می پردازیم که اگر بر عصمت فاطمه زهرا سلام الله علیها، هیچ دلیل خاصی هم نبود، از مجموع این چند نکته که اشاره می شود، عصمت آن حضرت اثبات می گردد:

1.طبق فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله، فاطمه زهرا بضعه و پاره تن ایشان است، پس همانطور که پیامبر و همه اعضای آن حضرت معصوم است، فاطمه زهرا هم معصوم است.[1]

2. باز هم طبق فرمایش پیامبر، خشم و رضای فاطمه، میزان خشم و رضای خداوند متعال است و چنین شخصی نمی تواند معصوم نباشد.[2]

3. اینکه هر کسی و هر چیزی که پیامبر را اذیت و ناراحت کند، پیامبر را ناراحت کرده و در نهایت موجب اذیت و ناراحتی خدا شده است.[3]

4. همچنین پیامبر فرموده است که به اهل بیت من اقتدا کنید و از ایشان پیروی نمایید تا گمراه نشوید و بعید است که پیامبر مردم را به اطاعت و اقتدای از کسی امر کند که معصوم نباشد.[4]

5. پیامبر در مورد فاطمه زهرا فرموده است که وی حوریه انسیه است؛ یعنی حوری انسان نما، و حوری یعنی زن بهشتی، و زن بهشتی در بهشت معصوم است.[5]

6. انعقاد نطفه فاطمه زهرا با تشریفات خاص و از غذای بهشتی صورت گرفته است.

7. فاطمه زهرا، همسر امیرالمؤمنین و کفو و همسان اوست و امام علی علیه السلام نیز که نفس و جان پیامبر است، معصوم است.[6]

8. فاطمه زهرا اسوه و الگوی امام معصوم است ، پس یقیناً خودش نیز معصوم است.[7]

9. ....

از این دست مطالب، بسیار زیاد است که می توان از مجموع این تعابیر، عصمت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را استفاده کرد؛ حتی اگر هیچ دلیل خاص دیگری هم نداشتیم.

در محضر استاد احمد عابدی 

حرم مطهر حضرت فاطمه ثانی سلام الله علیها

20 جمادی الثانی، میلاد عصمت کبری حضرت زهرا سلام الله علیها بر همگان؛

بویژه مادران و زنان مسلمان مبارک

[1] . امالی شیخ صدوق، ص 104.

[2] . صحیفه امام رضا عالیه السلام، ص 45.

[3] . اعلام الوری، ص 149.

[4] . کفایة الاثر، ص 111.

[5] . تفسیر فرات، ص 123.

[6] . امالی شیخ طوسی، ص 833.

[7] . بحارالانوار، ج 53، ص 180.